söndag 11 september 2011

En ö i havet










 En ö i havet av Annika Thor

Steffi och Nellie kommer till Sverige efter att dom har flytt från Wien där tyskarna har tagit över. Dom kommer till en ö utanför Göteborg. Dom hamnar hos två olika fosterfamiljer. Steffi kommer till tant Märta som bor långt ut på ön. Nellie kommer till tant Alma som bor nära hamnen och byn. Tant Märta har inga barn medan tant Alma har barn. Steffi och Nellie kan inte svenska när dom kommer dit men dom lär sig snabbt.

Steffi lär sig så pass mycket svenska att hon kan börja i skolan. Hon börjar i sjätte klass. I hennes klass går också Svante som ger henne en tavla som föreställer Hitler. Han ger henne den eftersom att hon kommer från Tyskland. Hon blir jätte ledsen och råkar spilla mjölk på tavlan. Svante förstår inte varför hon blir ledsen. Men han vet inte att hon är en jude.

Steffi skriver brev till sina föräldrar om att hon har det bra hos hennes fosterföräldrar. Hon får svar men det tar lång tid.

Sen hör hon på radion att Tyskland har tagit Norge och Danmark. Hon blir rädd för att det är ju så nära. Dom uppmanas att mörklägga fönsterna på kvällen.

Jag tyckte att boken var bra då jag har sett serien när den gick på tv:n. Jag har läst boken då vi ska göra något bokspel i skolan och då fick man välja mellan fyra olika böcker och då valde jag En ö i havet då dom andra var redan tagna. Blir nog säkert att jag läser dom andra böckerna också.

3 kommentarer:

  1. Minns att jag också läste den i grundskolan, tror jag gillade den =)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den också riktigt mycket då den utspelar sig under andra världskriget :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag också läste den i skolan. Har i alla fall sett den som serie på tvn.

    SvaraRadera