onsdag 2 maj 2012

Ögat över månskäran

Ögat över månskäran av Libba Bray


418 sidor.

Gemma har precis fyllt 16 år och bor i  1890-talets Indien. Hon har bott där i hela sitt liv och nu vill hon till sin farmor i London. Men det vill inte hennes mamma. På hennes födelsedag ska hon och hennes mamma till Mrs Talbot på te. Dom går på Bombays gator och pratar och diskuterar. Hon får hennes mammas halsband med ett öga och en månskära på. Gemma tar upp London igen och hennes mamma blir arg. Dom börjar bråka och Gemma springer där ifrån. Hon springer in på gator som hon aldrig har varit på förut. Hon ser två män och hon försöker fråga hur man kommer tillbaka till dom stora gatorna med marknadsstånden. Men när dom får se hennes halsband blir dom arga och smäller igen dörren. Helt plötsligt händer något konstigt. Hon får en syn. Hon är en besökare, en sömngångare i en vaken dröm. Hon ser hennes mamma. Men hon ser henne inte. Hon ser att hennes mamma tar självmord. Gemma kommer tillbaka till verkligheten och ser hennes mamma och en man ligga döda på golvet i en butik.

Hon får flytta Spence flickskola utanför london. Där får hon dela rum med Ann som är stipendieelev. På skolan regerar Felicity och Penelope. Dom gör livet surt för Gemma och Ann. Men det ändrar Gemma på. På skolan och runt om händer det en massa saker.

Jag tycker att boken var hur fantastisk som helst! Jag var fast från sida ett. Vanligt vis brukar jag inte läsa den här typen av böcker för att jag tycker att dom kan bli lite för kusliga men den här tycker jag är alldeles perfekt för min smak. Nu blir det att hugga in på del två. Har nog lite halvhöga förväntningar på att den är lika bra som den här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar