fredag 15 juni 2012

Jonnas bok

Jonnas bok av Katerina Janouch
Jag heter Jonna. Snart går jag ut nian och sen är det sommarlov. Fast egentligen är det inte sommarlov på riktigt, utan det är bara slutet; slutet på plugget, slutet på högstadiet, slutet på allt som varit tryggt och välkänt. Men samtidigt är det också en början. Början på nytt. Och lika bra det. För de här månaderna har varit allt annat än kul. Eller så här: Min sista tid på högstadiet blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Jonnas relation till kärlek är sargad. När hon var tolv år så lämnade hennes mamma henne och hennes pappa. Hennes mamma hade träffat en  ny  man och snart flyttade hon till USA. Hon valde att bo kvar hos hennes pappa för att han var så sårad. Nu när hennes bästis Amanda är tillsammans med Axel så har dom liksom glidit isär och umgås inte på samma sätt som förut. Jonna har börjat umgås mer med Saga och hon följer med på en del fester. En dag föreslår Amanda att Jonna, hon, Axel och Axels kompis Lucas skulle gå på bio. Jonna tvekar men hon bestämmer sig sen för att följa med ändå. Samtidigt får hon en vän förfrågan av Neil som är hennes mammas nya mans släkting som är från New York och ska till Sverige snart. Hon besvara vän förfrågan och börjar prata med honom. 

Jonnas bok är fortsättningen på Amandas bok. Den tar upp mycket som rör tonåringar. Jag tycker att den tar upp en massa saker som kanske man inte vill fråga sina föräldrar om eller att det första sexet inte går kanske som man har tänkt sig. Sen så kände jag igen mig i några meningar från boken. Och dom meningarna är: Jag dagdrömde länge om att de skulle bli ihop igen. Att de skulle bli kära, komma på att de inte kunde leva utan varandra. Det var en liten tankelek jag tröstade mig med innan jag skulle somna. När jag var en sex sju år så hade jag ett ynka litet hopp om att mina föräldrar skulle bli tillsammans igen. Men samtidigt visste jag att det aldrig skulle bli så.  Jag tycker att boken är fantastisk och jag tycker att man ska ta sig tid att läsa den. Men jag rekommenderar den till personer över 12-13 år.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar